Komu przysługuje odszkodowanie za odwołany lot?

Odwołany lot to nic przyjemnego, w końcu dotarliśmy na lotnisko, zrezygnowaliśmy z pozostałych planów i dopasowaliśmy wszystko pod podróż. Jest to, rzecz jasna, również strata finansowa – wszak bilety lotnicze nie są tanie. Poza tym, uniemożliwia nam to szybkie pokonanie odległości i utrudnia życie, gdy – przykładowo – mamy ważne spotkanie biznesowe za kilka godzin bądź jesteśmy zmuszeni do przesunięcia wakacji, a urlop braliśmy z dużym wyprzedzeniem. Komu przysługuje odszkodowanie za odwołany lot?

Co to znaczy odwołany lot?

Odwołany lot to taki, który w ogóle się nie odbył. Warto wiedzieć o tym, że przekierowanie podróży tak, by zaczynała się na innym lotnisku, również podchodzi pod definicję lotu odwołanego i mamy prawo do odszkodowania. Zgodnie z innym znaczeniem, ale także funkcjonującym, to taki lot, który wystartował, ale wrócił do lotniska startowego (np. z powodów technicznych).

Odwołany lotu a opieka linii lotniczej

Linia lotnicza powinna zapewnić nam opiekę, jeśli nasz lot zostanie odwołany (w tym napoje, pożywienie bądź kupony, które można wykorzystać w lotniskowych sklepach i restauracjach) oraz umożliwić całkowity zwrot pieniędzy. Jeśli nasza podróż wymaga przesiadki i tylko, przykładowo, drugi lot zostaje odwołany, powinniśmy dostać zwrot pieniędzy za całą wyprawę, nie tylko za jeden segment. Zdarza się, że linie oferują lot zastępczy, jeśli jest taka możliwość, ponieważ na przykład na tym odcinku jest kilka możliwości lotu dziennie.

Linia lotnicza powinna zapewnić pasażerowi całkowicie darmowy nocleg w hotelu przy lotnisku lub w jego pobliżu, jeżeli lot był w godzinach nocnych i pasażer nie ma możliwości powrotu do domu. Zapewnić powinna też transport pomiędzy hotelem, a lotniskiem.

Odszkodowanie za odwołany lot – kiedy możemy się o nie ubiegać?

Przepisy regulujące prawo do domagania się odszkodowania za odwołany lot reguluje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. nr 261/2004. Mówi ono o tym, że pasażer ma prawo domagać się odszkodowania za odwołany lot, jeśli:

  • lot był w całości na terenie UE (początek i koniec),
  • lot zaczynał się w UE,
  • lot zaczynał się poza UE, ale kończył się w Unii (tylko, jeśli linia lotnicza jest z UE).

Nawet w przypadku, w którym zostały spełnione wyżej wymienione warunki, możliwość ubiegania się o odszkodowanie z tytułu odwołanego lotu możliwe będzie, jeśli zostanie ponadto zachowane kilka innych aspektów. Jeśli linia poinformowała o tym, że lot się nie odbędzie ponad 14 dni przed startem, nie mamy prawa do odszkodowania. Tydzień przed linia ma też prawo poinformować o zmienionej godzinie wylotu (do 2 godzin) bądź/i przylotu (do 4 godzin). Tego samego dnia przewoźnik ma prawo poinformować, że lot odbędzie się maksymalnie godzinę wcześniej bądź przylot będzie maksymalnie 2 godziny później.

Odszkodowanie za odwołany lot to kwestia na tyle trudna, że warto zgłosić się do firm, które pomagają w uzyskaniu takich odszkodowań, jak np. Kancelaria CITI. Specjaliści, którzy pomogli już wielu osobom, posiadający wiedzę i doświadczenie, którego my, domagając się odszkodowania za odwołany lot pierwszy raz, nie mamy. Opieka takiej firmy zagwarantuje nam, że jeśli pieniądze nam się należą, otrzymamy je. Załatwione zostaną też wszelkie formalności i dokumenty.

Wysokość odszkodowania za odwołany lot

Poza zwrotem pieniędzy za lot odwołany oraz opieką linii lotniczej (nocleg, jedzenie itd.), jeśli spełniamy wszystkie warunki (terytorialne, powiadomienia) możemy liczyć na różne stawki. Zależy to od tego, gdzie zaczynał się i kończył lot oraz ile kilometrów samolot miał pokonać.

W przypadku, w którym lot miał pokonać do 1500 kilometrów oraz rozpocząć się na ternie UE i zakończyć w UE odszkodowanie wynosi 250 euro. Wówczas gdy samolot ma do pokonania ponad 1500 kilometrów, kwota wzrasta do 400 euro. Jeżeli lot kończy się lub zaczyna poza UE i liczyć miał od 1500 do 3500 kilometrów, możemy otrzymać 400 euro, z kolei gdy podróż miałaby być dłuższa – 600 euro. Pieniądze dostaniemy w euro, gdyż reguluje to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. nr 261/2004, obowiązujące wszystkich członków Unii Europejskiej. Wyjątkiem są linie lotnicze, które oferują odszkodowania w PLN bądź gdy odszkodowanie uzyskujemy drogą sądową.

Poprzedni artykułOjcowski Park Narodowy – gdzie warto zajrzeć?
Następny artykułAktywny wypoczynek w Rabce-Zdrój

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj